HVAD

HVEM

HVOR OG HVORNÅR

STØTTET AF

MEDVIRKENDE

BLOG

BAGGRUND OG VISION

Lydene har deres eget økosystem. Vi hører bare ikke så tit om det, men det har stor indflydelse. For eksempel angiver 80 millioner mennesker i EU, at støj forringer deres livskvalitet i afgørende grad.

 

EU-Kommissionens video om støjforurening:

https://youtu.be/FAg_Z9O5E_4

 

Støj, defineret som uønsket lyd, frembringer beviseligt stress og heraf følgende sygdomme, hvoraf nogle er dødelige, f.eks. højt blodtryk, aggressivitet, irritabilitet, søvnløshed, depression, tinnitus, lydoverfølsomhed. Lyde kan skræmme og lokke. Ubådes supersoniske signaler skræmmer de store havsdyr fra vid og sans. Skøn musik lokker mennesker til og akkompagnerer forelskelse og livsglæde. Aggressiv musik fra f.eks. Metallica og Slipknot bruges til tortur. Meditativ musik dulmer smerter og sætter sindet fri. Den moderne verden er så fuld af lyde og akustiske signaler, at vi er nødt til at tage det alvorligt for vor egen civilisations skyld.

 

Men det er let at fortvivle, når vi fokuserer udelukkende på at beskytte os for eller forhindre støj og dets negative virkninger. Der findes et utal af diagrammer, der viser det indre øre og decibelkolonner af flyve-maskinestøj. Advokater forklarer udfordringer ved at vinde retssager ved høreskader og akustiske ingeniører fremfører, at mere tid og penge er nødvendige for at udføre mere forskning, mens det er tydeligt, at mange af disse fagfolk har interesse i at bevare støj som et middel til fortsat beskæftigelse. Så resignerer befolkningen og siger: „Verden larmer, og hva’ så?“ Det er ikke gjort med f.eks. arbejdsmiljøreglerne. Spørgsmålet er langt større og påvirker langt flere end kun os mennesker.

AKUSTISK

ØKOLOGI

I bogen The Tuning of the World diskuterer R. Murray Schafer (en af pionererne inden for akustisk økologi som videnskabelig disciplin) hele verdenshistorien af lyd i vores liv. Heri beskriver han en metode til at vende det negative støj-emne om til den positive søgen efter lydlandskab design.

 

Schafer siger: „Lydlandskab design (soundscape design) er ikke design oppe- eller udefra, men indefra, som opnås ved at stimulere et større og større tal af mennesker til at lytte til lydene omkring dem med højere kristisk opmærksomhed. Hvilke lyde vil vi gerne beholde? Hvordan kan de fremmes, mens den essentielle karakter ved vore omgivelser bevares og bliver smukkere?”1

 

Lydlandskaber afslører mange nyttig informationer, både målbare data og kulturel inspiration. Visuelle afbilleder af omverden viser kun en begrænset frontal perspektiv af en given rumlig kontekst, mens lydlandskaber udvider dette omfang til 360 grader og omslutter os fuldstændigt. Hvis et billede siger mere end tusind ord, så siger et lydlandskab mere end tusind billeder og vi kan bruge denne opmærksomhed til at forstår hvordan vi påvirker naturen, vores omgivelserne og vores eget liv med akustisk overbelastning.  Så kan vi begynde at lære hvordan vi kan lave positive forandringer. Vi vil stille større krav til akustisk kvalitet i takt med, at vi bliver bevidst om det. God akustik og oaser af stilhed fremhæver skønne og værdifulde lyde og giver plads til behagelig kommunikation og trivsel af både mennesker og dyre.

1The New Soundscape - 100 excersises in listening and soundmaking, R. Murray Schafer, s.11.